România si Moldova, plan comun de acțiuni – poduri noi peste Prut, liberalizarea serviciilor si îmbunătățirea infrasctructurii de transport

Media PNL

Ionel Scrioșteanu, secretar de stat, a menționat că în calitate de reprezentant al Comisiei Mixte România-Moldova, a deschis lucrările întâlnirilor de lucru care au avut loc la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii zilele trecute, alături de domnul Foghis Adrian George, Secretar de Stat – MTI și de delegația din Moldova condusă de Secretarul de Stat în Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova, Mircea Păscăluţă și Secretarul General, Lilia Dabija, precum și de ambasadorul Republicii Moldova în România, domnul Victor Chirilă.

Colaborarea dintre România și Republica Moldova este una productivă, în cadrul căreia au fost clarificate și rezolvate diverse aspecte ce țin de planul comun de acțiuni pe infrastructură și transport, precum și soluții logistice de transportare a păcurei.

În urma discuțiilor, s-au stabilit următoarele puncte în cadrul protocolului comisiei mixte:

Liberalizarea serviciilor regulate de persoane între cele două state, începând cu 1 aprilie 2023. Se vor autoriza în condițiile prevăzute de Acordul rutier bilateral, fără a fi condiționate de o diferență minimă de timp între curse.

Pentru a crește gradul de confort și siguranță al serviciilor regulate de persoane derulate între cele două state, părțile au convenit ca, începând cu data de 1 aprilie 2023, la efectuarea serviciilor regulate de persoane între România și Republica Moldova vor fi admise doar autobuze/autocare care îndeplinesc cel puțin norma de poluare „Euro V sigur”.

Implementarea sistemului e-CMR pentru transporturile internaționale efectuate între cele două state și inițierea unui grup de lucru comun în acest sens. De exemplu, pentru fluidizarea traficului se pot folosi benzi dedicate TIR-EPD în punctele de frontieră.

Coordonarea și implementarea proceselor pentru digitalizarea serviciilor de transport rutier.

Pe lângă finalizarea cu succes a primului pod peste Prut după Revoluție, Galați (RO) – Giurgiulești (MD), am demarat procedurile pentru:

Reabilitarea podurilor:

  • Albița (RO) – Leușeni (MD): lucrările presupun demolarea podului vechi și reconstrucție pod nou pe 4 benzi
  • Sculeni (RO) – Sculeni (MD)
  • Oancea (RO) – Cahul (MD)

Construcția a noi poduri rutiere peste Prut:

  • Stânca (RO) – Costești (MD)
  • Bumbăta (RO) – Leova (MD)
  • Fălciu (RO) – Leca (MD)

Construcția unui pod nou la nivel de autostradă:

  • Ungheni (RO) – Ungheni (MD): pod care va veni în sprijinul consolidării relațiilor economice, sociale și frățești dintre România și #Basarabia. Podul face parte din proiectul Autostrăzii A8, cunoscută și Autostrada Unirii și va avea și punct de trecere a frontierei. Am obținut acordul de mediu pentru acest pod în data de 18 noiembrie.

Promovarea unui memorandum pentru stabilirea unor măsuri de eficientizare a activității de transport rutier din zona vămilor cu Ucraina și Republica Moldova, în vederea îmbunătățirii conexiunilor transfrontaliere existente, memorandum aprobat deja în Guvern României la 4 noiembrie:

  • Punct vamal Vicovul de Sus – Krasnoilsk (UA)
  • Punct vamal Racovăț – Diakivti (UA)
  • Punct vamal Rădăuți Prut – Lipcani (MD)
  • Punct vamal Bumbăta – Leova (MD)

Referitor la Autostrada A8 Târgu-Mureș – Iași – Ungheni, s-au început demersurile de către Moldova privind includerea A8 în harta rețelelor TEN-T, aceasta reprezentând conexiunea Republicii Moldova cu autostrăzile Uniunii Europene, pănâ la Chișinău și apoi până la Odessa (Ucraina).

“Ii asigur pe partenerii noștri din Moldova de tot sprijinul nostru în vederea îmbunătățirii calității infrastructurii și serviciilor de transport, mai ales în aceste momente grele, având în vedere războiul din Ucraina. Mulțumim de vizită!”, a declarat pe pagina sa de facebook Ionel Scrioșteanu.

Distribuie articolul